8. oktober 2014

Få dit budskab til at sidde fast

Talertips-logo

TEDx Amsterdam 2011: General Peter van Uhm står på scenen. Han er iklædt alle sine militære medaljer og ordner, badet i projektørlys. Han er i gang med at fortælle om, hvordan vi alle har valgt hver vores instrument til at gøre verden til et bedre sted. Skribenten valgte pennen, maleren sin pensel og forskeren mikroskopet. Men pludselig: “Ladies and gentlemen. I made a different choice…” En kvindelig underordnet kommer ind med et gevær og overrækker det til generalen. Først er der stille, så ler publikum, forløsende og overrasket. Resten af talen leveres som en fortælling. Om hvorfor generalen valgte geværet som sit instrument, om faderens gevær, om gode og dårlige våben; og hvorfor vi stadig har brug for dem. Geværet stilles til side, men bliver på scenen, fysisk, men også som omdrejningspunktet for resten af fortællingen.

Hvorfor vælger man at hive et gevær frem på scenen? Fordi vi husker det! Vi kender dem jo alle sammen. De endeløse oplæg som ingen kan huske – fremført uden gnist og gejst. Her følger tre konkrete værktøjer som du kan bruge, og som hvis de bruges effektivt, kan hjælpe dig til at levere oplæg og taler som alle vil huske. General van Uhm viser dem alle i spil på samme tid, det behøver du ikke, og du behøver heller intet gevær – mindre kan også gøre det. Lad os se, hvad eksemplet med van Uhm kan lære os.  

  1. Skab overraskelse: Overraskelser er velegnede til at skabe opmærksomhed hos dine tilhørere og sørge for at de husker dig. Du bør dog altid overveje, hvad formålet er. Overraskelser kan bruges til at skabe den indledende opmærksomhed, til at kickstarte et retningsskift i din tale eller til at understrege din pointe på en måde så den sidder fast.     
  2. Brug rekvisitter: Rekvisitter hører ikke kun til på teateret. De kan, hvis de bruges med omtanke, være netop det der gør, at du bliver husket. Velvalgte rekvisitter kan nemlig have flere nyttige funktioner: de konkretiserer det du taler om, de har ofte en humoristisk effekt, de påvirker publikums følelser og sanser og de vækker dine tilhøreres opmærksomhed og interesse.
  3. Fortæl en historie: Fortællingen har flere nyttige funktioner, hvor flere relaterer sig til netop hukommelsen. Nyere kognitiv forskning antyder, at vi simpelthen husker fortælleforløb bedre end anden information. En af grundende er, at de taler til vores følelser. Gode historier skaber nærvær og identifikation; suger os ind i fortællingen så vi gør den til vores egen. Når helten vinder, er det i virkeligheden os selv, der overvinder modstanden.

Herunder kan du se, hvad det er Peter van Uhm gør. Læg først og fremmest mærke til de første 5-10 minutter.

 

Årets talekonference ‘Logograf 2014’ handler også om at huske. Om at huske sin tale og om at få andre til at huske den. Her kan du blandt andre møde Peter Lund Madsen. Klik her for tilmelding og for at læse mere.

Brug for personlig sparring og tilpasset træningsforløb? – Kontakt os