Andet trin til troværdighed: Yakety-yak, er du sympatisk?

Tre trin til troværdighed

“Han er altså ikke særlig troværdig!” Sådan har du måske tænkt om en højtstående politiker, direktøren i en stor virksomhed eller om din kollega, der altid møver sig frem under jeres ugentlige statusmøde? Vi har tidligere introduceret ethos, den græske filosof Aristoteles’ ord for troværdighed. Men hvad vil det egentlig sige? Og hvordan bliver man troværdig?

Kort sagt: Der findes ikke nogen simpel opskrift på troværdighed. At være troværdig indebærer flere kvaliteter, og graver man dybere ned i det græske ords betydning, vil man også opdage, at det har flere lag. Troværdighed er blandt andet ærlighed, erfaring, kompetence, engagement og det “at være nede på jorden”. I retorikkens verden bliver troværdighed dog typisk beskrevet med tre overordnede kvaliteter: at være indsigtsfuld, at være sympatisk og at være imødekommende.

Aristoteles navngav de tre forskellige troværdigheds-kvaliteter phronesis, areté og eunoia. Før din tunge slår knuder i forsøg på at udtale de gamle græske ord så lad os zoome ind og tage dem én ad gangen. Tidligere har vi beskrevet kvaliteten phronesis: at udvise sund fornuft og indsigt. I dette blogpost tager vi derfor den næste kvalitet, areté, under kærlig behandling. Vil du gerne være troværdig, når du taler, må du nemlig også være sympatisk.

Andet trin: Yakety-yak, er du sympatisk?

Areté, hvad er det?
Ordet areté betyder direkte oversat ’dyd’ og knytter sig til din moral. Dyd og moral kan være mange ting, og areté er derfor en nuanceret kvalitet. Skærer vi ind til benet, handler areté overordnet om din moralske karakter som menneske. Er du et sympatisk menneske? Med andre ord, er du ”god nok på bunden”, og er du god nok til at vise det?

En hovedregel inden for retorik lyder: ”Kan vi ikke lide manden, kan vi heller ikke lide det, han siger”. Forestil dig eksempelvis en økonomichef der har stor viden og indsigt inden for sit område, men virker som en usympatisk fyr. Vil du lade dig overbevise af hans ord? Sandsynligvis ikke. Du kan nemlig slet ikke spejle dig i hans værdier.

At demonstrere areté handler ikke om at fortælle, hvor varmt og venligt et menneske du er. Det handler derimod om at vise det. Altså ”show it, don’t tell it”. Det gør du blandt andet ved at fremhæve de værdier, som dit publikum deler. På den måde får du skabt et værdifællesskab, og dit publikum vil opfatte dig som et tiltalende menneske.

Areté, hvem har det?
Hvem forbinder du med areté? Måske din gamle farfar, din yndlingsradiovært eller din venlige læge? Det er ofte forskelligt og individuelt, hvem vi hver især forbinder med areté – det afhænger netop af, hvilke værdier vi har. Alligevel findes der nogle generelle værdier, eksempelvis retfærdighed, ærlighed, mod og vedholdenhed, der tiltaler de fleste af os. Et par kendte ansigter, som mange af os derfor vil forbinde med areté, er forhenværende radiovært Tine Bryld, Kronprinsesse Mary og tv-journalist Anders Agger. Bevæger vi os uden for Danmarks grænser, vil mange nok nævne Barack Obama.

Lad os nu se på to konkrete eksempler, hvor kvaliteten kommer til udtryk: én situation hvor der udvises høj areté og én, hvor der udvises lav areté.

Høj areté: I klippet ser vi Uffe Elbæk udvise en (desværre) usædvanlig opførsel i en politisk debat. Han anerkender og lytter til sin politiske modstander. Han er vedholdende og ærlig, men udtrykker også respekt gennem sine ord og sit rolige udtryk –og dét er noget, der giver høj areté.

 

Lav areté: Med sit spydige yakety-yak-svar er Milena Penkowa ikke en kvinde, man umiddelbart ønsker at få som borddame til et selskab. Hun er hånlig og hovmodig i både sprog og mimik – hun virker simpelthen ikke særlig sympatisk. Læg især mærke til hvilken indvirkning hendes retorik og lave areté har på udsagnet om, at hun driver “Danmarks bedste hjernevirksomhed”. Får du lyst til at tro på det?

Tre gode råd

Men hvordan får du selv en høj areté som Uffe Elbæk og undgår at fremstå som Milena Penkowa? Areté handler som sagt ikke om at fortælle andre, hvor godt et menneske du er – det handler om at vise det! Vi har samlet tre gode råd til dig, som du med fordel kan bruge i dit arbejdsliv.

  1. Vælg dine ord med omhu! Pas på du ikke laver ‘en Penkowa’ og bruger nedgørende ord om andre. Det skader i sidste ende dig selv. Gør hellere som Uffe. Vær vedholdende, men vis også hensyn med dine ord.
  2. Tag ansvar, og stol på dig selv! Når det går godt, og når det går skidt. Både ærlige indrømmelser og faste holdninger er udtryk for areté. Stoler du på dig selv, vil andre også gøre det.
  3. Vis, at du er mere end et jakkesæt! Kender andre dine personlige træk, så vil de også have større tiltro til dig. Tænk på Anders Agger, der investerer noget af sig selv i sine dokumentarfilm om danskerne. Eller tænk på Barack Obama, der indimellem slipper sin indre komiker løs.

 

Nu har du læst om både phronesis og areté, og snart kan du kalde dig en ekspert i troværdighed. Men klogskab og moral er ikke alt. Der er endnu en kvalitet, der også er afgørende for, om du er troværdig, når du taler. Det er din velvilje, din eunoia. For at være troværdig må du også være imødekommende og vise velvilje over for dit publikum. Du må bygge bro. Følg med i næste blogpost fra Rhetor, hvor vi sætter fokus på den sidste ethos-komponent. Vi afslutter temaet om ethos og binder sløjfe på din troværdigheds-værktøjskasse.

Skriv et svar


Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial