25. marts 2010

Synlighed uden kontakt til gulvet er tom retorik

Sjældent har en indsats for “synlighed” fået så drøje hug, som dem Anna Agger uddeler til ledelsen på Professionshøjskolen UCC i et læserbrev i Magisterbladet 04, 2010. Agger er adjunkt på UCC og hendes frustration skyldes skolens lancering af et “et fancy magasin med glittet papir i skævt format i samarbejde med et af de dyreste reklamebureauer i kongeriget”.

I stedet for det fancy magasin efterlyser Agger “kontakt til gulvet” – en efterlysning, der bør mane til eftertanke hos mangen en synligheds-lysten ledelse i virksomheder og organisationer landet over.

Læs bare følgende uddrag:

“‘Det er umådeligt vigtigt, at UCC bliver meget bedre til at fortælle omverdenen, hvad vi arbejder med’ og ‘vi skal være synlige’, står der i det venlige følgebrev. Og det er hele den dyre idé. For der står ikke noget nyt i UCC Magasin om professionerne lærere, pædagoger osv.

Næh, der står om UCC, og hvad det er. Men folk ved godt, hvad eksempelvis sygeplejersker, lærere og pædagoger er. Det, folk ikke ved så meget om, er, at det hedder UCC. Og det vil UCC’s ledelse så fortælle fi re gange om året til en ikke nærmere bestemt målgruppe. Det projekt var dumpet på stedet på en kommunikationsuddannelse.

Kære ledelse! Forstå dog, at ledelse handler om at lede “nogen”, det handler om at kende det gulv, man står på. Og med UCC Magasin skyder I så meget forbi. (…) Vi har brug for ledelse og ikke magasiner om ledelse. Det slår os i ansigtet, at der er råd til den slags luksusblade, når der ikke er penge til det mest basale.

I mangler kontakt til gulvet – til os, som I skal lede. I retter fokus væk, ud og ikke ned. Lad alle de dygtige studerende blive rigtig dygtige til at kommunikere, til at analysere, til at arbejde i professionerne – så skal I nok se synlighed!”

Hele læserbrevet fra Magisterbladet

Du vil måske også kunne lide

Der blev ikke fundet nogle artikler.