26. februar 2013

Sådan tackler du indvendinger

De fleste oplægsholdere står indimellem i en situation, hvor de skal tale for en kritisk forsamling. Det kan være rutiner i hverdagen der skal laves om, afdelinger der skal slås sammen eller store organisatoriske ændringer forude. Når rutiner og adfærd skal ændres, udløser det som regel indvendinger og bekymringer hos de berørte.

I sådan en situation kan det være fristende at fokusere på at præsentere sin egen sag og undlade at komme ind på kritikken. Men det er en dårlig strategi, hvis man gerne vil have sine tilhøreres opmærksomhed og i sidste ende ønsker, at de skal ændre adfærd.

Den bedste måde at tackle indvendinger på er derimod at komme dem i forkøbet.

5 gode råd til at tackle indvendinger:

  1. Identificer indvendingerne. Lav research forud for dit oplæg og identificer, hvilke centrale indvendinger og bekymringer dine tilhørere har i forhold til det, du skal sige.
  2. Inddrag indvendingerne i dit oplæg. Kom dine tilhørere i forkøbet og tag selv deres indvendinger op og svar på dem i dit oplæg. På den måde giver du tilhørerne en oplevelse af at blive hørt. Samtidig tvinger du dig selv til at skærpe din argumentation. For når du bringer indvendingerne på banen, skal du naturligvis kunne argumentere overbevisende for din egen sag, så tilhørerne kan høre, at de ikke behøver være bekymrede.
  3. Imødekom om muligt indvendingerne. Hvis du kan imødekomme en relevant indvending eller bekymring med konkret handling, så gør det klart for tilhørerne, at du vil gøre det, og hvad du vil gøre.
  4. Og vacciner mod resten. Ofte vil der også være indvendinger, som det ikke er muligt at gøre noget ved. Men i stedet for at forbigå dem i tavshed, så anerkend, at indvendingerne findes, og argumenter for, hvorfor det ikke er nødvendigt/muligt/hensigtsmæssigt at efterkomme dem.
  5. Overvej, hvornår du vaccinerer. Hvis du skal tale for tilhørere, som har mange indvendinger, er det en god ide, at vaccinere mod centrale indvendinger i begyndelsen af dit oplæg. Ellers risikerer du, at dine tilhørere er mere optaget af deres egne indvendinger end af det, du siger. Viser du tidligt i dit oplæg, at du forholder dig grundigt til deres kritik, så øger du chancerne for at de faktisk hører efter, hvad du siger.

Du vil måske også kunne lide

Der blev ikke fundet nogle artikler.