Sådan skaber du begejstring med lejlighedstalen (Hvad kan vi lære af “the comedian in chief”)

Lejlighedstalen.

Mange kan nok nikke genkendende til morfar Jørgens uendelige, men velmenende, tale til konfirmanden. Den starter med en rømmen, krøllede lapper af papir med nedgriflede noter og tomme undskyldninger a la “Jeg er jo ikke den store taler” og slutter fem kvarter senere med det treogtresindstyvene råd om livet i de voksnes rækker og nogle ord, Jens Otto Kragh engang har sagt.

Eller hvad med chefens tale til julefrokosten? Med lovprisning af firmaets nye værdisæt “skab værdi”, som blev udviklet på den der tredages workshop på Comwell i Kolding. Måske er der lidt ord om HR’s nyeste påfund: “Med det nye timeregistreringssystem bevæger vi os som virksomhed ud på en rejse. Det bliver spændende – jeg håber, I vil med?”. Talen bliver mest af alt en let akavet – og lidt langtrukken – skål, inden festen sådan for alvor kan begynde.

Taler, der gentager opskriften fra forrige år og året før det og året før det og året.. Og den samme taleopskrift for fødselsdagen og sommerfesten. Men sådan behøver det ikke at være!

Til hver lejlighed byder der sig en tale – en lejlighedstale. Lejlighedstalen er ikke kun et tomt ceremonielt indslag. For dig som chef, medarbejder, politiker, formand eller noget helt femte kan du bruge lejlighedstalen til at samle og skabe begejstring.

Lejlighedstaler er gode til at behandle det, vi har tilfælles: værdier, holdninger og håb for fremtiden. Den kan rumme budskaber, der rækker ud over tidspunktet, når glassene har klirret i en skål. Derfor er den også relevant for dig. Du kan sætte værdier på dagsordenen, der bliver til handlinger i fremtiden.

Det allerbedste ved det hele? Du har (næsten) total kunstnerisk frihed. Publikum vil grine, græde og underholdes i lejlighedstalen. Her har du altså mulighed for at tage greb i brug, vi ellers ikke finder passende.

Vi dykker ned i en aktuel tale, der har fået meget omtale. I denne måneds talertip skal du lære af ingen ringere end manden med tilnavnet “the comedian in chief”: Barack Obama.


Obama: En mester i lejlighedstaler

Det er vel snart på sin plads at kalde den amerikanske præsident en rutineret taler. Efter otte år i embedet har Barack Obama holdt et utal af lejlighedstaler. Han er ekspert i at bruge de lejlighedsvise og ceremonielle begivenheder som et led i sin politiske karriere. For nylig holdt han sin ottende og sidste tale under White House Correspondents’ Dinner, en middag for mediefolk og berømtheder. Hvis du har 30 minutter, så se den – det er sjovere end det meste stand up – og har tilmed et klart budskab.

Lad os se nærmere på, hvad det er, Obama gør.

Leg med lejlighedstalens frirum

Tilnavnet kan man ikke tage fra ham. Allerede inden han har indtaget talerstolen og sagt sit første ord, slår musikken talens tone an: “You’re gonna miss me when I’m gone”. Journalister, kendisser, konen Michelle og demokratiske og republikanske kandidater (særligt én – gæt hvem) får alle en tur gennem det humoristiske maskineri. Obama benytter sig ikke kun af det talte ord, men bruger på forbilledlig vis diverse gimmicks som billede og video som humoristiske, (selv)ironiske og til dels sarkastiske indslag i talen. Men de her elementer underholder ikke kun publikum og giver spræl til talen, men er en del af budskabet. Det vender vi tilbage til.

Du kan bruge lejlighedstalen til at samle publikum, og hvad virker bedre end humor. Brug lejlighedstalens friere rammer til at prøve udtryksformer af, som du ikke lige er vant til. Du kan give den gas med de humoristiske kommentarer, photoshoppede billeder eller rekvisitter. Om du så gør det i lige så gennemgående grad som Obama, er op til dig selv.


Fjern ikke fokus fra hyldesten

Som sagt er hver lejlighedstale et resultat af en lejlighed. Humoren og de forskellige gimmicks fjerner ikke Obamas fokus fra at hylde journalisterne. Den ironiske distance er væk, når han hylder deres arbejde og indsats, så der ikke kan rejses tvivl om, at han værdsætter dem. Sammen hylder publikum dem, og de bliver forbilleder for det, andre journalister må stræbe efter.

Er du den heldige indehaver af ordet, skal du huske at holde selve lejligheden i centrum. En lejlighedstale, der ikke handler om lejligheden, mister lidt sin værdi. Sæt spot på dem eller det, du skal hylde. De kan blive blændende billeder på budskabet.


Giv din tale værdi for fremtiden

De humoristiske indslag er ikke kun til for at underholde og samle publikum. De knytter sig til talens tematik – Hvad byder fremtiden? Obama driver aftenens lejlighed videre til at rumme et større budskab: Verdens uretfærdigheder skal afsløres af journalisterne. Vi og verden har brug for den frie presse og dybdegravende journalistik. Det er et budskab, der skal vare ved, når han er trådt ned af talerstolen. Obama sætter et aftryk, og samtidig bliver talen et punktum for hans år som præsident og det, han står for.

Brug lejligheden og dem eller det, du hylder, som afsæt til at fremsætte dine værdier og ønsker for fremtiden. Byg dit budskab ind i talen, og brug den strategisk til at samle publikum om fælles værdier og en fælles fremtidig retning. På den måde skaber du grobund for, at værdierne langsomt vokser i fællesskabet. Marker dig som taler, og lad dit budskab leve videre, selvom mikrofonens mekaniske summen er slukket.

“The comedian in chief” har givet sin sidste punchline – “Obama out

Skriv et svar

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial