Lav præsentationer med power og pointe

Langt de fleste oplægsholdere bruger PowerPoint. Men det er langt fra alle, der bruger det godt. Og bruges PowerPoint ikke med omtanke, kan det ende med at blive et mere forstyrrende end givende element i en præsentation.

Derfor er det vigtigt at arbejde bevidst med, hvordan du bruger PowerPoint.

10 grundregler for gode PowerPoint-præsentationer:

  1. Overvej brugen af PowerPoint. Overvej først, om brug af PowerPoint vil fremme din sag? Mange bruger PowerPoint uden at tænke over det, men hvis det ikke giver noget til dit oplæg, så er det bedre at droppe det.
  2. Undgå store mængder tekst. Vi kan ikke lytte og læse samtidig. Undgå derfor slides med meget tekst. Det får nemlig dine tilhørere til at læse i stedet for at lytte til det, du siger. Begræns dig i stedet til nøgleord, som kan hjælpe dine tilhørere med at orientere sig i dit oplæg.
  3. Illustrer dine pointer. PowerPoint fungerer bedst, når den supplerer dit oplæg. Billeder og andre visualiseringer kan være gode som supplement, fordi de kan formidle information i en anden form end ord. Bruger du grafer og tabeller, så vær omhyggelig med kun at inddrage relevant materiale. Zoom fx ind på det relevante udsnit af en omfattende graf.
  4. Brug billeder, lyde og video til at underbygge budskabet og ikke bare for effektens skyld. Billeder er gode, hvis de tjener en klar funktion i dit oplæg, ellers er det bare visuel støj.
  5. Og gør det enkelte billedes funktion klart for publikum. Det skal altid være klart for publikum, hvorfor du viser dem det, du gør. Forklar det gerne direkte: ”Det man kan se her, er altså…”.
  6. Fremhæv det vigtigste. Brug farver, cirkler eller lignende i fx grøn og rød til at guide dit publikum til det vigtigste på dit slide. Du kan fx fremhæve det vigtigste punkt på en graf med rød, så publikum ved, hvor de skal kigge.
  7. Bevar enkeltheden. Lad være med at presse en masse grafer OG tekst OG talresultater sammen på et slide. Vis kun det vigtigste, det som publikum skal fokusere på, mens du taler. Resten kan du give tilhørerne i et notat efter dit oplæg.
  8. Og begræns antallet af slides. Hellere få gode og relevante slides, end mange informationstunge slides. Det keder bare publikum.
  9. Lav sort skræm. PowerPoint er noget, du skal bruge, når det giver noget til din fremlæggelse. Det betyder også, at den ikke behøver at køre under hele oplægget. Brug B-tasten på computeren for at få sort skærm, når du vil have tilhørernes fulde opmærksomhed og blænd op for dit slide (tryk på en tast), når der er noget publikum skal se.
  10. Brug ikke PowerPointen som manuskript. Det er kedeligt for publikum, hvis hele dit oplæg står på dine slides. Hav i stedet dine noter i hånden.

 

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial