Kai Ros er en fyr, du virkelig gerne vil lære at kende

Kai Ros er en fyr, du virkelig gerne vil lære at kende

Hvorfor skal du læse det her? Jo, der er to årsager: 1) du bliver klogere på, hvordan du tilpasser din tale til den situation, du står i, og 2) du er garanteret et godt grin.

Som kun få andre mestrer Natholdet de sjove, akavede og langt ude videoklip i deres sen-aftensprogrammer. Og hvis du endnu ikke har set videoen med den danske fodboldfan i Irland, så lad os starte med den.

Og hvorfor du lige har set et videoklip af en tandløs fodboldfan, skal vi nok vende tilbage til. Men først skal vi et smut til Grækenland.

I retorikken er der et begreb, Kairos, der hverken er en storby i Egypten eller et kælenavn for Stig Rossens lillebror Kaj. Og som du nok har regnet ud, er det heller ikke nogen fyr. Kairos er et fremragende retorisk begreb fra det gamle Grækenland, der handler om det passende. Det udtales Καιρός med tryk på sidste stavelse – nærmest som hvis du sagde Kaj Ros.

Groft oversat betyder kairos situationsfornemmelse. Men det dækker ikke helt. Kairos betyder også evnen til aktivt at kunne bruge de uforudsigelige ting, der opstår i en talesituation. Det at kunne spille på nuet, en fornemmelse for øjeblikket. Kairos er retorikerens carpe diem, om man vil. Det opstår først i det øjeblik, du løfter blikket fra dit talemanuskript og forholder dig til noget, der sker i rummet lige nu.

Forestil dig, at du står foran en samling medarbejdere og holder den afsluttende jule-/nytårstale i kantinen på din arbejdsplads, da fem personer lister for sent ind i lokalet. Hvad gør du?

Fortsætter du talen, som om intet var hændt, eller kigger du på dem og siger “velkommen til, værsgo og find en plads”?

Mange af os har tendens til at gøre det første. Og i nogle tilfælde kan det også være nødvendigt. Men når vi vælger den første løsning, er det fordi, vi ofte er så opsatte på det, vi skal sige, at vi måske knap nok selv lægger mærke til det uventede, der sker omkring os. Vi vil gerne igennem talen så hurtigt som muligt, og vi gider ikke lade noget så irrelevant, som at nogen kommer for sent, forstyrre os. Og det er helt forståeligt. Men faktum er, at publikums opmærksomhed allerede har fjernet sig fra dig. De sent ankommende medarbejdere er den tvingende omstændighed, du ikke kan komme uden om, og nu står du altså midt i en situation, du ikke havde forudset.

 

Kairos i kassen

Som lovet, skal vi nu tilbage til klippet med den danske fodboldfan. I modsætning til din tale på arbejdet, er interviewet her en spontan situation. Og derfor er det oplagt at spørge: “Jamen kan han så overhovedet undgå at have kairos?”. Svaret er ja. For selv når man taler spontant, kan man tilpasse sine ord mere eller mindre til omstændighederne.

Fodboldentusiasten kunne lige så godt have svaret, som man typisk gør i den form for interviews: “Det har været en super fed kamp! Jeg er vildt glad. osv. osv.”. Men det gør han ikke. I stedet for at svare som en typisk fodboldfan, svarer han som en typisk nyhedsvært eller politiker. Og da han skifter tilbage i rollen som den karikerede fodboldfan, fremhæver han kontrasten mellem de to persontyper. Han bruger altså sin fornemmelse for øjeblikket til at give et svar, der viser, at han er opmærksom på den situation, han står i. Det er anderledes, det er sjovt, og derfor opnår han kairos.

Kairos handler altså ikke kun om at forholde sig til det uventede. Du kan opnå kairos ved at være opmærksom på, hvad der sker omkring dig, når du for eksempel holder en tale på din arbejdsplads. Har frokosten i dag været bedre, end den plejer? Har taleren før dig sagt noget, som du kan forholde dig til? Eller sker der noget uventet i talesituationen, som det ville være passende at påtale?

Selvfølgelig kræver det, at du er nogenlunde afslappet, så du har overskud til at være opmærksom på resten af lokalet. Det kræver overskud, men når det virker, virker det godt. Kairos er også bare de små ting, der vise,r at du er opmærksom på situationen og dit publikum.

Natholdets første klip var et eksempel på, hvordan kairos kan være, når det fungerer rigtig godt. Nu kommer der endnu et eksempel fra Natholdet, der viser, hvad der kan ske, når taleren ikke formår, at gribe det, der sker i situationen.

 

Ris bag egen røv

Bryllupsvideoen er et klart eksempel på en tale, der ikke er tilpasset omgivelserne. Og jaja, selvfølgelig kan man argumentere for, at den stakkels interviewer ikke var klar over, hvad der skete bag hende. For så vidt er hun undskyldt. Men lad os nu alligevel lege lidt med tanken om, hvordan hun kunne have opnået kairos i den situation.

For eksempel kunne kameramanden, der må have været ved at flække af grin, have givet hende et praj om, hvad der foregik ved lige at vifte med armen. På den måde kunne den stakkels intetanende interviewer have vendt sig om og påtalt den omstændighed, der fuldstændig fjerner fokus fra indholdet i interviewet. De kunne også have undersøgt kalenderen for arrangementer, inden de begyndte at filme foran et rådhus. Men pyt, heldigvis er der kommet en rigtig sjov video ud af det.

Kairos kan være kompliceret og svært, og det er noget man skal øve sig på, før man bliver god til det. Men når det lykkedes, er det et af de fedeste retoriske tricks, der findes. Så hvis kairos var en fyr, var det en man virkelig gerne ville lære at kende. Og herunder kan du læse to gode råd til, hvordan du kommer til det.

To gode råd

  • Forhold dig altid til den taler, der lige har været på, inden du selv begynder at tale. Det virker overskudsagtigt, og det får dig til at fremstå sympatisk og lyttende.
  • Øv din tale godt, så du har mulighed for at være fri af dit manuskript og kan gribe de ting, der sker i lokalet og i dit publikum.

Skriv et svar

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial