Gode begyndelser begynder ikke med begyndelsen

Talertips-logo

Start ikke med at kede dine tilhørere! Det lyder jo indlysende, men alligevel er det et af de vigtigste råd, man som taler eller oplægsholder bør have in mente. Alt for mange talere starter nemlig med lange redegørelser og forklaringer suppleret med byger af procenttal, som snarere hører til i et notat, end et mundtligt oplæg. Problemet er, at hvis ikke tilhørernes interesse og opmærksomhed vækkes fra begyndelsen, bliver det meget svært at få den senere. Derfor er det afgørende, at du arbejder med din indledning, hver eneste gang, du skal holde en tale eller et oplæg.

Her får du 4 gode råd til, hvordan du vækker interesse fra begyndelsen

  1. Nævn publikums bekymringer eller modpartens trusler. At begynde med noget, der optager tilhørerne, er ofte en god måde at få deres opmærksomhed på. Det kan være bekymringer, tilhørerne har i forhold til det, du taler om. Eller det kan være trusler som de står overfor, fx fra en konkurrent eller modpart. LOs formand, Harald Børsting, indledte fx en kongressberetning med at tage LO-kritikeres udsagn op: “Der er jo mange, der har stået, at nu var det snart slut med den her bevægelse”.
  2. Begynd med en personlig historie eller anekdote. Historier og anekdoter har den fordel, at de ofte er nemme at følge med i, fordi de skaber billeder. På den måde skaber de en let tilgængelig og fængende introduktion til oplæggets tema og/eller problemstilling. Eksempelvis indledte en taler på KL’s Børnetopmøde 2008 med følgende anekdote: “Min søn spurgte om der kom masser af børn på Børnetopmødet. Men jeg måtte skuffe ham med, at det var noget så kedeligt som en masse voksne, der bare skulle tale om børn.”
  3. Nævn et slående fakta eller paradoks. Overraskende eller tankevækkende udsagn vil ofte vække tilhørernes nysgerrighed efter at høre mere. Det kunne fx være udsagn som: “Hvis du hver dag slukker for alle dine elektroniske standbyfunktioner, kan du spare klimaet for 1000 kg CO2 – om året. Dropper du en af dine årlige flyrejser, har du sparet klimaet for 10.000 kg. CO2”. Men pas på: Tal bør altid bruges med omtanke. Store talmængder kan være svære at forholde sig til for et lyttende publikum. Derfor kan det være godt at oversætte tallene til en genkendelig størrelse. Læs mere her.
  4. Henvend dig direkte til publikum. En tidligere transportminister indledte en tale med spørgsmålet: “Hvor mange af jer til et offentligt transportmiddel hertil?” Ved at du henvender dig direkte til tilhørerne, fx med et spørgsmål, aktiveres de til fra begyndelsen af tænke over det, du siger. Og så har du deres opmærksomhed.

 

Vil du have flere talertips? Få pjecen 10 Talertips med posten. Klik her

Brug for personlig sparring og tilpasset træningsforløb? – Kontakt os

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial