Få tips og tricks fra retorikkens verden. Tryk her.

Gør som over 1.600 andre

Tilmeld dig Danmarks måske mest populære nyhedsbrev udelukkende om retorik!

 

Nul spam. Kun e-mails om retorik og tilbud på kurser, der gør dig til en dygtig(ere) kommunikatør. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Slide-in nyhedsbrev
4. december 2013

Gå på opdagelse i stand-up-komikerens værksted

Humor er en af talens mest magtfulde redskaber.

Det kan både skabe sympati for taleren og mildne et eller kritisk publikum. Men et er at slå fast, at humor er vigtigt. Noget ganske andet er det, når man skal forberede sig og finde på jokes mere eller mindre på kommando. Det er en vanskelig kunst.

Derfor kan det være en fordel af hente inspiration hos nogen, som har stor erfaring med at skrive humoristisk, nemlig stand-up-komikere.

Logograf – den danske konference for professionelle taleskrivere – præsenterede stand-up-komikeren Jacob Tingleff hele 7 forskellige måder at skrive jokes på.

Her får du tre af dem.

Tre fifs til, hvordan du skriver jokes

#1 Ordspilsjoken

“Hvis man spiser meget honning, er der så bivirkninger?”. Dette er et eksempel på det, Tingleff kalder ordspilsjoken. Det er den slags, de ofte bruger i Cirkusrevyen. Denne type joke har den fordel, at den ikke kræver andet af publikum, for at de kan forstå den, end at de forstår sproget. Derfor kan den bruges over for næsten et hvilket som helst publikum.

#2 Lister

Princippet i denne joketype er meget enkelt at gå til. Man starter med at opremse en liste af ting og så pludselig overrasker man, ved at sige noget, som tilhørerne ikke havde forventet. To ting i en opremsning er nok til at skabe en tendens, som kan brydes af den tredje ting.

#3 Call Backs

Call Backs handler om at refere til en joke, eller en historie, som du har fortalt tidligere i dit oplæg. Når du refererer til den i en ny og uventet sammenhæng, kan det skabe en humoristisk effekt. Samtidig skaber call backs en fornemmelse af sammenhæng og giver tilhørerne en oplevelse af, at taleren har overblik.

Læs også: Sådan skaber du begejstring med lejlighedstalen (Hvad kan vi lære af “the comedian in chief”)