Retorik for ledere: License to lead

Pris: 7.500 kr. (ex. moms)

Antal deltagere: 1-8 ( = garanti for afvikling)

Tid: Kl. 8:30 (morgenmad) –  kl. 16 (Begge dage)

tilmeld

 

 

Spørgsmålet er ikke, om du går foran. Spørgsmålet er: Er der nogen, der følger dig? Dette kursus fokuserer ikke på ledertitlen, men på at træde i karakter og opnå mandatet til at lede. Også når budskabet er svært.

Nogle ledere oplever modstand eller apati hos medarbejderne. “Lønmodtagermentalitet” kalder de det – folk, som kun gør en indsats, hvis de bliver pisket til det. Lederen har et dagligt hyr med de modstræbende medarbejdere og må bruge sin tid på at instruere og kontrollere ned i detaljen. Ofte må lederen tage 1:1-samtaler, fordi folk løber med rygter, er stressede, er for lang tid om deres opgaver.

Andre ledere oplever, at medarbejderne er klogere end lederen selv; det er i høj grad medarbejderne, som definerer, planlægger opgaverne og sætter dagsordnen. Lederen bruger mere tid på dreje rundt om sig selv og smide benene op på skrivebordet end på at instruere og kontrollere.

Hvilken af de to ledere er den ægte leder? Svaret er: Ingen af dem. Den ægte leder er den leder, som har license to lead: en ret til at udpege retningen og gå foran. Det er ikke noget, der følger automatisk med ledertitlen, men noget du skal gøre dig fortjent til.

Hvad arbejder vi med?

Ledelseskraft. Hvordan profilerer du dine ledelsesbudskaber, så de bliver hørt, husket og fortalt videre? Hvordan opbygger du din troværdighed og skaber tillid, så du får ‘license to lead’? Vi arbejder med din personlige troværdighedskonto og giver dig en metode, der gør det muligt at forberede dine taler på den tid, det tager at køre fra ét møde til et andet.

Forandringsretorik. Når ledelsen vil forandre, vælger mange ‘nødvendighed’ og ‘den brændende platform’ som begrundelse. Det kan være effektivt, men negativ motivation holder ikke i længden. Her arbejder vi med forandringsretorik, som skaber motivation gennem positiv appel til fx stolthed, identitet eller en højere mening. Med et redskab som strategisk storytelling bliver forandring lettere at håndtere for både dig og dine medarbejdere.

De svære budskaber. Framing bruges ikke kun i politik og er ikke kun et værktøj til vildledning. Det kan hjælpe dig til at afgøre, hvilken vinkel der er mest hensigtsmæssig, når du skal forklare og måske forsvare en bestemt beslutning over for dine medarbejdere. Det hjælper dig nemlig til at tænke alle vinklerne på din ledelsesretorik igennem, før du vælger den, der passer allerbedst i den konkrete situation.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial