Brug rekvisitter til at slå dit budskab fast

For nogle år siden holdt Bill Gates en Ted Talk, hvor han talte om malaria. Efter at have skitseret problemet med malaria, tager Bill Gates pludselig en gennemsigtig plastikbeholder frem, skruer låget af og lader nogle myg flyve ud i lokalet, mens han siger: “Now malaria is of cause transmittet by mosqitos. I brought some here, just so you could experience this. We’ll let those roam around the auditorium a little bit. There’s no reason only poor people should have the experience.” (Se Bill Gates bruge rekvisitter 5:10 inde i klippet nederst på siden).

Normalt er rekvisitter noget, vi forbinder med teatret. Sådan behøver det imidlertid ikke at være. Rekvisitter kan nemlig være et godt redskab til at øge virkningen af en tale eller et mundtligt oplæg. Det gælder både, hvis du, som Bill Gates, skal præsentere en overordnet problematik og i tilfælde, hvor du fx skal præsentere et nyt produkt, som din virksomhed har udviklet. Velvalgte rekvisitter kan nemlig have flere nyttige funktioner: de konkretiserer det, du taler om; de har ofte en humoristisk effekt; de påvirker publikums følelser og sanser; de vækker dine tilhøreres opmærksomhed og interesse; de gør det nemmere for publikum at huske dit oplæg.

5 ting du skal være opmærksom på, når du bruger rekvisitter:

  1. Brug kun relevante rekvisitter. Rekvisitter er kun gode, hvis de er relevante for det, du taler om. Hvis ikke rekvisitten tilføjer noget til publikums forståelse for dit emne eller din præsentation, så lad være med at tage den med. Så bliver det bare til støj i dit oplæg.
  2. Vær kreativ, når du vælger rekvisitter. En overraskende rekvisit har ofte større virkning på tilhørerne. Derfor er det en god ide, at være fantasifuld og finde uventede rekvisitter. En rekvisit som fx Bill Gates’ myg er overraskende og vækker med det samme publikums følelser, samtidig med at rekvisitten var relevant for hans emne.
  3. Rekvisitten skal kunne ses af tilhørerne. Sørg for, at din rekvisit er stor nok til, at dine tilhørere kan se den – også dem på bagerste række. Tilhørerne bliver hurtigt irriterede, hvis du bruger tid på at vise noget, som de ikke kan se. Sørg for at holde rekvisitten op, eller stil den på noget højt. Er din rekvisit lille, skal du måske have nogen til at filme den og vise det på en storskærm, mens du bruger den.
  4. Vid, hvordan du vil bruge din rekvisit. Gør dig klart, hvornår i dit oplæg, du vil tage din rekvisit frem, hvad du gøre med den, og hvad du vil sige om den. Og øv dit oplæg nogle gange, så du føler dig sikker i forhold til at introducere og håndtere din rekvisit.
  5. Hold rekvisitten skjult, indtil du skal brug den. Og gem den væk igen, når du ikke længere bruger den. På den måde undgår du, at din rekvisit distraherer dit publikum, mens du taler om det andet. Rekvisittens virkning bliver samtidig større, når publikum først ser den, det øjeblik du tager den frem.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial